Waarom koolhydraatarme diëten?

Koolhydraten zitten in het verdom hoekje, maar wel volledig onterecht. De ene koolhydraat is de ander niet, en het is vooral het teveel aan koolhydraten waardoor men aankomt.

Met name de hoeveelheid koolhydraten ten opzichte van eiwitten en vetten zijn vaak uit balans, en ver ten nadele van vetten, die een helemaal slechte reputatie hebben, ondanks dat ze deel uitmaken van de 3 macronutriënten (koolhydraten/eiwitten/vet) die men dagelijks benodigd. We halen grofweg zo’n 45% uit onze dagelijkse energiebehoefte uit koolhydraten.

Een koolhydraatarm dieet is effectiever dan een vetarm dieet, indien gewichtverlies het doel is. Dit komt onder andere omdat koolhydraatarme diëten beter vol te houden zouden zijn, waarbij je lichaam overschakelt op vetverbranding en minder insuline aanmaakt (bij hoge insulinewaardes slaat je lichaam vet op).

Ben je echter aan het trainen en wil je een hongergevoel voorkomen, dan kan juist een eiwitrijk dieet uitkomst bieden.

Het lichaam zal in de eerste plaats koolhydraten willen verbranden, vervolgens eiwitten (die je juist nodig hebt voor spierweefsel en celherstel, zeker bij het trainen) en pas als laatste vet.
Zorg dus altijd(!) voor voldoende eiwitten, bespaar liever op koolhydraten, maar zie niet helemaal af van koolhydraten.

 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *