Onverteerbare koolhydraten (vezels)

Speeksel bevat enzymen die al gelijk tijdens het eten beginnen koolhydraten af te breken. Het belang van goed kauwen kan dan ook vrijwel niet teveel benadrukt worden. Maar niet alle koolhydraten kan je lichaam in de darm verteren. Dit zijn de onverteerbare koolhydraten die vezels worden genoemd.

Waarom zouden we deze dan nog eten, zou je je bijna afvragen. Iets kweken, kopen, bereiden en opeten zonder dat het wat doet in je lichaam?

Zo is het echter niet, de onverteerbare koolhydraten geven je lichaam weliswaar niet direct energie, maar ze zijn wel degelijk nodig, belangrijk zelfs! Vezels zijn met name  erg belangrijk voor de gezondheid.

De maag heeft tijd nodig om één en ander te verteren, en vezels zorgen door hun moeilijker vertering (if any) dat de maag meer tijd nodig heeft om ruimte te maken voor andere voeding, wat resulteert in een meer verzadigd gevoel met als neveneffect dat je minder eet.

Daarnaast zorgen vezels er voor dat glucose minder snel aan het bloed afgegeven worden, en kunnen ze als prebiotica werkzaam zijn. De vezels die je nodig hebt vind je in plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten, peulvruchten, fruit, granen, noten (geen pinda’s) en zaden.

De vezels die uiteindelijk in de dikke darm door bacteriën worden afgebroken zijn fermenteerbare voedingsvezels, de vezels die niet door bacteriën afgebroken kunnen worden zijn de niet-fermenteerbare, waarover zo dadelijk meer.

Fermenteerbare-vezels
Fermenteerbare vezels geven naar schatting zo’n 2 kcal per gram aan energie. Dit type vezels is vooral belangrijk om verstopping te voorkomen. Ze geven wat volume aan de ontlasting en het zorgt er voor dat deze soepel door de darmen kan bewegen.

De goede bacteriën in de darmen voeden zich met fermenteerbare vezels, deze worden prebiotica genoemd. Eet je echter te veel aan fermenteerbare vezels, dan zal je omgeving dat snel kunnen merken aan winderigheid, of je merkt het zelf wel vanwege diarree (niet te verwarren met een windje, dat geeft ellende). Voor je gezondheid zijn er geen nadelige affecten bekend met betrekking tot het eten van teveel fermenteerbare vezels.

Niet-fermenteerbare vezels
De niet-fermenteerbare vezels geven geen calorieën, ze verlaten het lichaam ongewijzigd maar niet geheel nutteloos. Verteren kost energie, ongeveer 10% van het gegeten voedsel. Het feit dat de niet-fermenteerbare voedingsvezels nauwelijks energie leveren en het verteren wel energie kost, betekent dat de niet-fermenteerbare voedingsvezels negatief bijdragen aan de stofwisselingsbalans. Dit worden wel eens ‘negatieve calorieën’ genoemd.

Niet-fermenteerbare vezels zorgen nog steeds voor een goede stoelgang en volume aan de ontlasting, en gedurende de tijd dat ze in de maag verblijven dempen ze door hun aanwezigheid (samen met de niet-verteerbaarheid) voor maagvulling die niet door ander voedsel ingenomen kan worden.

Wil je jezelf eens volgooien met niet-fermenteerbare vezels, je vindt ze in groenten, zemelen, erwten, bonen, kool, appelen, wortelsoorten en graanproducten (tarwe).

Jezelf helemaal slim lezen over vezels? Voedingscentrum.nl

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *