Effecten van cafeïne (koffie/thee/sportdrankjes)

hart2Wat cafeïne doet in het lichaam
Cafeïne zoals in thee en koffie triggert een aantal hormonen in ons lichaam, en naast adrenaline, dopamine is vooral het hormoon cortisol er één die in de gaten gehouden moet worden. Dit hormoon staat ook wel bekend als het ‘stres’hormoon, wat er voor zorgt dat aminozuren in spieren en glycogeen in de lever in record tempo omgezet wordt naar suikers in het bloed, en vetreserves vrijgemaakt worden in het lichaam. Ideaal voor wanneer je in een situatie komt die veel energie van je vraagt, zowel voor spieren als hersenen.

Onnodige energie
Wat nu als je die energie NIET nodig hebt. Met andere woorden; er is geen situatie waarin je moet vluchten of vechten, of anderzins een behoorlijke energie vretende prestatie moet leveren, zoals intensief sporten/trainen.
In dat geval zal insuline er voor zorgen dat deze stoffen weer worden omgezet in op te slaan voorraden zoals glycogleen in de lever/spieren, en vet. Dat laatste vooral wanneer er minder kalorieën verbrand worden dan ingenomen per dag.

Gangbare gedachte
koffie verhoogd het metabolisme, waardoor het lichaam in rusttoestand meer kalorieën zal verbranden en men dus zal afvallen. Door koffie komt er minder snel een hongergevoel en het verhoogd de bloedsuikers.

Dagelijkse besteding
Zit je de hele dag achter je bureau, met regelmatig een kop koffie of thee, of je denkt je futloos gevoel (gezond) weg te werken met een sportdrankje of te boosten met een energy drankje, bedenk je dan toch eens wat er met die energie gebeuren gaat. Hoewel deze cafeïne an-sich niet direct tot vet opslag verwerkt zal worden, is er wel sprake van een hele verstoring (verhoging) van je metabolisme die gelijk ook invloed heeft op de rest van wat je ingenomen hebt. Deze effecten zijn voor ieder persoon wat anders in sterkte.

Conclusie
Grofweg kun je stellen dat voor mensen die willen afvallen en NIET aan sport doen zaken zoals koffie en andere cafeïne rijke dranken een averechts effect kunnen hebben. Voor mensen die WEL sporten kan het een positief effect hebben, mits het met mate genuttigd word, in verhouding tot de te leveren prestatie.

Ter zijde; we hebben het over zwart gedronken koffie, dus zonder toevoegingen als suikers en koffiemelk/room, laat staan een slagroomsoes….

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *